40. ročník Rallye Dakar, který bude též 10. ročníkem v Jižní Americe, bude startovat v Limě a povede kolem Pacifického oceánu, od kterého se bude vzdalovat na okružní cesty do peruánských dun. Po nich se závodníci a celá dakarská kolona přesunou do La Paz, hlavního města Bolívie, kde bude Rest day. Další cesta bude směřovat do Argentiny přes poušť Fiambalu a další krásy, které severní Argentina nabízí. Cíl bude v argentinské Córdobě, která je mekkou motoristického sportu v Jižní Americe.

"Návrat do Peru, tentokrát na delší dobu než v roce 2012 a 2013, umožní závodníkům prozkoumat neznámá území. Závodníci budou čelit různým druhům písečných krajin, které je budou testovat již od začátku závodu. Bolívie bude fyzicky náročnou zkouškou, která otestuje závodníky až na jejich hranice sil. Odměnou jim ale budou dechberoucí panorámata místní krajiny. Rozhodující zkouškou ale bude část závodu v Argentině s nejtěžší etapou v poušti Fiambala. Zde se teprve ukážou ti nejlepší z nejlepších, kteří si zaslouží vstanout na cílovém pódiu v Cordobě.", říká ředitel závodu Marc COMA.


Sobota 6. ledna

1. etapa: LIMA → PISCO (dokončeno, čtěte o 1. etapě)

  • Celková délka etapy: 272 km
  • Délka rychlostní zkoušky: 31 km

Písečné moře

V Peru budou závodníci od samého začátku ponořeni do písku, který bude hlavním tématem prvních pěti etap. Tento krátký úsek otestuje připravenost strojů na písek a také zkušenosti závodníků s pohybem na dunách rozličných velikostí. Etapa bude ukončena sjezdem k pobřežnímu jezeru.


Neděle – 7. ledna

2. etapa: PISCO → PISCO (dokončeno, čtěte o 2. etapě)

  • Celková délka etapy: 278 km
  • Délka rychlostní zkoušky: 267 km

Spolujezdci v centru dění

90 % smyčky u Pisca vede mimo cesty. U této etapy budou auta startovat před všemi ostatními prostředky, díky čemuž budou muset ukázat své dovednosti v navigaci, protože nebude možné sledovat již vyježděné trasy od předchozích závodníků. Riziko bažin je sníženo relativně nízkými ranními teplotami, ale kaňony v prvních 40-ti kilometrech rychlostní zkoušky nebudou pro závodníky lehké, stejně jako duny, které budou následovat.


Pondělí – 8. ledna

3. etapa: PISCO → SAN JUAN DE MARCONA (dokončeno, čtěte o 3. etapě)

  • Motorky, čtyřkolky
    • Celková délka etapy: 501 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 295 km
  • Auta, kamiony
    • Celková délka etapy: 502 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 295 km

Den pro pravé milovníky offroadu

V této etapě se budou dakarské legendy stále teprve zahřívat. Úkolem bude neztratit se během etapy, která povede mimo cesty přes pouště a kaňony. Motorky a čtyřkolky opustí hlavní cestu už po 15 kilometrech bez navýšení celkové délky trasy. Nováčci a závodníci, kteří již měli nějaké problémy, se už mohou cítit unavení.


Úterý – 9. ledna

4. etapa: SAN JUAN DE MARCONA → SAN JUAN DE MARCONA (dokončeno, čtěte o 4. etapě)

  • Celková délka etapy: 444 km
  • Délka rychlostní zkoušky: 330 km

Všichni do řady!

Pláž, na které etapa odstartuje, se dokonale hodí na hromadný start 15-ti motorek nebo 4 aut vedle sebe. Po sprintu na pláži se závodníci přemístí do pouště, kde budou muset překonat jednu z nejdelších písečných etap v celé historii Rallye Dakar. Celkem 100 kilometrů pouze v dunách všech velikostí! V této etapě je velká šance se posunout v celkovém pořadí, zejména proto, že poslední kaňon je trochu složité najít...


Středa – 10. ledna

5. etapa: SAN JUAN DE MARCONA → AREQUIPA (dokončeno, čtěte o 5. etapě)

  • Motorky, čtyřkolky
    • Celková délka etapy: 770 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 264 km
  • Auta, kamiony
    • Celková délka etapy: 932 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 267 km

Každý si jede svou cestou

Vlastností této etapy je, že motorky a čtyřkolky pojedou jinou trasu než auta a kamiony. Etapa bude začínat již brzy ráno za východu slunce a povede dvěma rozličnými místy. Závodníci též poprvé okusí písky Tanaky, které obsahují například 30 kilometrů horských dun. Cesta do Arequipa bude pro všechny dlouhá a proto mnoho závodníků dorazí do bivaku velice pozdě.


Čtvrtek – 11. ledna

6. etapa: AREQUIPA → LA PAZ (dokončeno, čtěte o 6. etapě)

  • Celková délka etapy: 758 km
  • Délka rychlostní zkoušky: 313 km

Zařaďte vyšší rychlost

Dakar opouští Peru a pouště a přesouvá se do hor. Závod nabírá na rychlosti, sotva ponechává dostatek času na prohlídku mnoha krásných jezer, která budou etapu lemovat. Druhá část rychlostní zkoušky začíná na břehu jezera Titicaca. Bolívijské Altiplano vyžaduje, aby se závodnicí přizpůsobili závodění ve výšce 2 500 metrů nad mořem. K jejich aklimatizaci by měl přispět následující den volna v La Paz.


Pátek – 12. ledna

Den volna: LA PAZ (čtěte o dni volna)

Konečně den volna v nádherném La Paz

V 3 625 metrech nad mořem se mezi horami objevuje město zahalené mystickým sněhem. Město s různorodými klimaty, krajinami a sílou lidu, pyšného na své tradice, rituály, tance a dědictví. Takové je La Paz – nádherné město. La Paz, sídlo vlády a politicky-administrativní hlavní město Bolívie je jediné město, které svým geografickým a městským rozložením umožňuje nově příchozím snadno se orientovat a které ukazuje svou hlavní charakteristiku – kulturní synkretismus, neboť poskytuje útočiště mnoha různým národům, kulturám a zahraničním obyvatelům. To je také vidět na nespočtu muzeí, vyhlídek, kostelů, budov, trhů, parků, uměleckých děl a samozřejmě také na jeho městských slavnostech.


Sobota – 13. ledna

7. etapa: LA PAZ → UYUNI (dokončeno, čtěte o 7. etapě)

  • Motorky, čtyřkolky, auta
    • Celková délka etapy: 726 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 425 km
  • Kamiony
    • Celková délka etapy: 669 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 368 km

Opět zpátky na cestě

Po startu etapy si závodníci budou muset změnit svůj navyklý způsob jízdy. Délka rychlostních zkoušek rychle naskakuje a z krajiny mizí písečné duny. Bdělost bude hlavní prioritou závodníků na cestách vedoucích do Uyuni. Poté, co závodníci dorazí do cíle této maratónské etapy, budou ubytováni v kasárnách bez servisního týmu a veškeré opravy jejich strojů budou nyní pouze na nich.


Neděle – 14. ledna

8. etapa: UYUNI → TUPIZA (dokončeno, čtěte o 8. etapě)

  • Motorky, čtyřkolky, auta
    • Celková délka etapy: 584 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 498 km
  • Kamiony
    • Celková délka etapy: 558 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 380 km

Oddělování zrn od plev

Druhá část maratónské etapy zahrnuje nejdelší rychlostní zkoušku závodu, která bude téměř 500 kilometrů dlouhá. Závodníci ještě před opuštěním náhorní plošiny Altiplana budou muset čelit vysokohorským písečným dunám ve výšce přes 3 500 metrů nad mořem. V této etapě se již začne rýsovat hrstka závodníků, kteří mají šanci zaútočit na beduína.


Pondělí – 15. ledna

9. etapa: TUPIZA → SALTA (etapa ZRUŠENA, čtěte o 9. etapě)

  • Celková délka etapy: 754 km
  • Délka rychlostní zkoušky: 242 km

Není prostor pro chyby

Etapa zavede závodníky do Argentiny, ale vítězný čas bude bez pochyby jedním z nejlepších za posledních 14 dní. Trasa je místy větrná, ale celá je velice rychlá. Ti, kteří dokáží najít nejlepší cestu přes říčky různých velikostí, budou určitě odměněni dobrým umístěním. Je nutné jet velice opatrně, jinak riskují ohrožení svého těžce vyzávoděného místa.


Úterý – 16. ledna

10. etapa: SALTA → BELÉN (dokončeno, čtěte o 10. etapě)

  • Celková délka etapy: 795 km
  • Délka rychlostní zkoušky: 372 km

Navigační soutěž v dunách

Předchozí ročníky Dakaru pokryly již téměř všechna místa v tomto regionu... ale duny, kterým budu muset závodnici čelit v první části této etapy, pro ně budou budou novinkou. Během cesty se budou míjet s asistenčními vozidly, která budou mířit do Belénu, a poprvé tak budou mít asisteční týmy možnost servisovat i během rychlostní zkoušky. Ale pozor, čas běží! V každém případě se jedná o navigační soutěž a o pořadí se rozhodne až v konci etapy během brodění řek.


Středa – 17. ledna

11. etapa: BELÉN → CHILECITO (dokončeno, čtěte o 11. etapě)

  • Motorky, čtyřkolky
    • Celková délka etapy: 484 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 280 km
  • Auta, kamiony
    • Celková délka etapy: 746 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 280 km

Super Fiambala

Pokud vysvitne slunné počasí, tak se písek zahřeje a to sníží jeho pevnost, čímž se z této etapy stane jedna z nejobtížnějších, a závodníci s dobrou fyzičkou zde zazáří. Stejně jako v roce 2016, bude startovní pořadí určeno časem z rychlostní zkoušky z předchozího dne a prvních 25 závodníků bude namícháno napříč všemi kategoriemi. Závodníky v kategorii motorek a čtyřkolek čeká druhá maratónská etapa, takže stráví večer v odděleném bivaku.


Čtvrtek – 18. ledna

12. etapa: CHILECITO → SAN JUAN (etapa ZRUŠENA, čtěte o 12. etapě)

  • Motorky, čtyřkolky
    • Celková délka etapy: 722 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 375 km
  • Auta, kamiony
    • Celková délka etapy: 791 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 522 km

Bolestivá výzva

Pro motorkáře a čtyřkolkáře bude v této etapě klíčem úspěchu dobré rozvržení sil, jelikož jejich ruce nebudou šetřeny kvůli stovkám zákratů, obratů a kamenných úseků. Auta a kamiony zase naopak budou čelit říčkám a kaňonům, ve kterých hrozí riziko uvíznutí, proto bude náročné najít bezpečnou cestu a zároveň se držet roadbooku.


Pátek – 19. ledna

13. etapa: SAN JUAN → CÓRDOBA (dokončeno, čtěte o 13. etapě)

  • Motorky, čtyřkolky
    • Celková délka etapy: 904 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 423 km
  • Auta, kamiony
    • Celková délka etapy: 927 km
    • Délka rychlostní zkoušky: 368 km

Hlavně to neuspěchat

Na začátku dne si budou auta užívat duny v okolí San Juanu... zároveň na ně ale budou čekat velká území feš-feše, které otestují jejich nervy. Ti, kteří znají argentiský WRC okruh, tak budou velice spokojeni s terénem, který je poté čeká. Hrozí zde ale větší riziko zabloudění, než tomu bylo kdykoliv předtím. Navíc historie Dakaru ukazuje, že v předposlední etapě si mnoho závodníků nechá proklouznout cílové pódium mezi prsty.


Sobota – 20. ledna

14. etapa: CÓRDOBA → CÓRDOBA (dokončeno, čtěte o 14. etapě)

  • Celková délka etapy: 284 km
  • Délka rychlostní zkoušky: 119 km

Soustředěno na cíl

Je čas slavit – ne jenom pro vítěze jednotlivých kategorií, ale také pro všechny, kterým se podařilo dokončit výroční 40. ročník Rallye Dakar – ve městě, které je ve světe známo pro svou velkou zálibu motorsportu. Ještě předtím, než si závodníci budou moct užít „Fernando“, což je cordobský místní nápoj, tak budou muset překročit okolo 30 říček, které pro ně představují velké riziko pádu, který by je mohl stát jejich místo nebo jim dokonce způsobit absolutní konec v závodě. Je tedy nutné mít oči na stopkách až do posledního kilometru.

Mapa Rallye Dakar 2018

Stanoviště Rallye Dakar 2018

(dokončeno, čtěte o 1. etapě)