Před dvěma lety začal Ondřej Klymčiw z Řečan nad Labem přemýšlet co dál. Měl za sebou úspěšnou kariéru dragsterového jezdce, který vyhrál mnoho titulů a dodnes drží několik rekordů. Jenže tato disciplína, ve které záleží spíš na dokonalé technice než na kvalitách jezdce, ho přestávala naplňovat. A tak se vrátil k tomu, s čím jeho láska k motorkám vlastně začala, ke krosové motorce. Už odmala tíhnul k blátu a kamení a byla to právě kroska a enduro závody, kterým věnoval veškerý volný čas.

Dragsterová kariéra
Ondrova dragsterová kariéra

S množstvím vloženého času, úsilí a energie, rostla úměrně i forma a začaly se objevovat první dílčí úspěchy na tuzemských amatérských rallye. Netrvalo dlouho a Ondra se odhodlal zkusit své štěstí a techniku i v zahraničí, v jiných podmínkách, na jiném povrchu. Tak se přihlásil na tuniskou Tuareg Rallye a v březnu 2013 všechny překvapil výborným 7. místem v kategorii profi.

První rally - Tuareg rallye
První rallye - Tuareg rallye

To byl pro něj impuls dál pokračovat a zlepšovat se. Přihlásil se do dalších závodů a tam postupně získával nejen cenné zkušenosti, ale i poháry za umístění na bedně. A právě tady začal dozrávat nápad a vlastně i dávný sen absolvovat nejtěžší závod světa, Rallye Dakar. Pod vedením zkušených trenérů začal pilovat nejen kondičku, ale i jezdeckou techniku. Byl ochoten splnění svého snu obětovat vše.

Rallye Albania 2014
Rallye Albanie 2014

Avšak i přes skvělá umístění v předchozích závodech byl problém se na Dakar dostat. Z důvodu enormního zájmu jezdců, velké prestiže závodu, ale i ze zajištění bezpečnosti ostatních jezdců, je pořádající agentura A.S.O. velmi opatrná při výběrů nových účastníků soutěže. Svou roli nehrají pouze jezdecké výsledky, ale celková vize a vystupování závodníka. Aby zvýšil své naděje na přijetí bez podpory velkého týmu, vydal se osobně do Holandska na setkání s pořadateli Rallye Dakar. A jak se později ukázalo, měl úspěch.

Další překážkou byly finance. Celý závod, včetně příprav je finančně nesmírně náročný a sehnat zainteresované partnery je alfou a omegou. Začátky nebyly jednoduché, ale nakonec se Ondra dohodl na spolupráci s Michalem Burkoněm, který stojí v čele skupiny BARTH, založili tým BARTH Racing a vše se jim podařilo dát dohromady.

Tým BARTH Racing
Tým BARTH Racing

Na konci července 2014 přišlo od pořadatele Rallye Dakar tolik očekávané oznámení potvrzující účast Ondry na Dakaru 2015. Michal Burkoň s Ondrou začali od tohoto okamžiku tvořit a stavět tým, vybírat lidi apod. Poté již nově vzniklý tým BARTH Racing čekalo dlouhých pět měsíců náročných příprav. Vyřízení obsáhlé administrativy, jednání s partnery, pořízení závodního speciálu KTM 450 Rally Replica, asistenčních vozidel, týmového oblečení, příprava techniky... V týmu BARTH Racing vznikl dokument se soupisem několika stovek úkolů, které bylo nutné během krátké doby zařídit a zrealizovat.

28. prosince 2014 se první část jeho snu začala plnit a Ondra spolu se svým týmem nasedl na letadlo směr Buenos Aires.

Před odletem do Buenos Aires
Před odletem

Protože byl na Rallye Dakar nováčkem a přihlásil se mezi posledními, dostal vysoké startovní číslo - 160. Hned první den ho proto čekal náročný úkol prokousat se startovním polem a zajistit si tak lepší startovní pozici do následující etapy. Ondra však prokázal své jezdecké umění, zručnou a rychlou navigaci, ale i psychickou odolnost a dojel na úžasném 36. místě!

Na slavnostním zahajovacím pódiu
Na slavnostním zahajovacím pódiu

Ačkoliv se Rallye Dakar právem nazývá nejtěžším závodem světa, Ondrovo nadšení pro závod nemizelo, spíš naopak. Po několika dnech polykání prachu, absolvování očistce ve stepích s 60° na slunci a 95% vlhkostí, překonání And po kamenitých pistách lemovaných strmými srázy v nadmořské výšce větší než 4500 m.n.m., se posunul na celkové 33. místo. Poté následoval jediný a tolik očekávaný den volna.

Ranní start do páté etapy
Ranní start do páté etapy

Následující dny měly patřit k těm nejhorším. Závodníky čekala maratónská etapa do Bolívie. Maratónská proto, že noc závodníci netráví v bivaku spolu se zbytkem týmu, ale sami v horách. Pořadatelem je zajištěna pouze strava, přikrývka a základní nářadí na případnou opravu stroje.

Avšak před tím, než si Ondra mohl zdřímnout s tenkou přikrývkou a s igelitovým pytlem na tvrdé zemi horské chatrče v teplotách kolem bodu mrazu, musel absolvovat náročný přejezd bolivijských solných plání v nadmořské výšce přesahující 4000 metrů. V noci závodníky trápil nejen mráz a nízký tlak kvůli nadmořské výšce, ale i neustávající déšť, který přes noc změnil solné pláně v obrovská jezera, kde bylo až 10 centimetrů vody. Což z nich při rychlosti 170 kilometrů v hodině, kterou se po nich závodníci běžně řítí, udělalo obrovské kluziště. S těmito obtížemi si Ondra naštěstí obratně poradil a poskočil na celkové 21. místo!

Příjezd z maratónské etapy
Příjezd z maratónské etapy

Toto perfektní umístění však bohužel něco stálo. Celou následující noc dával Ondrův mechanik Karel Scheder motorku do kupy, protože sůl rozežrala nejen veškerou elektroinstalaci, ale i chladič a jiného součástky. Právě díky jeho nasazení, mohl Ondra hned další den usednout na téměř novou motorku, která ho bez dalších větších potíží dovezla, i s absolvováním další maratónské etapy, až do té finální. Ta byla kvůli několikadenním dešťům neobyčejně blátivá, avšak ani to Ondrovi nezabránilo, aby přetnul pomyslnou cílovou pásku na celkovém 20. místě! Vynaložené úsilí nejen Ondry, ale i celého realizačního týmu BARTH Racing, se zhmotnilo v tomto fantastickém výsledku! Vždyť tento nováček byl nejlepší mezi českými motocyklisty!

Radost v cíli Rallye Dakar
Radost v cíli Rallye Dakar

Na slavnostním závěrečném ceremoniálu v Buenos Aires dokonce obdržel cenu za 2. místo v kategorii nováčků a dále za 8. místo v kategorii amatérů!

Ocenění získané na Dakaru 2015
Ocenění získané na Dakaru 2015

"Jsem rád, že už to mám za sebou. Bylo to opravdu neskutečně náročné a už se těším, až si konečně po 14-ti dnech dám teplou sprchu.", pronesl po slavnostní ukončení letošní Rallye Dakar 2015. A můžete si být jisti, že tohle nebyl jeho poslední Dakar. Jak sám říká: "Jsem šťastný za svůj výsledek. Je to pro mě velká motivace pokračovat dál. Stále mám ve spoustě věcí velké rezervy, pořád je co zlepšovat. Příští rok se do toho opřu naplno, budu se snažit zúročit letošní zkušenosti a posunout se zase o kus dál.", uzavírá svůj letošní úspěch Ondřej Klymčiw z týmu BARTH Racing.

Na cílovém pódiu
Na cílovém pódiu