Bivak je cílové místo každé etapy. Je to vlastně malé soběstačné městečko o délce přes půl kilometru, které den před příjezdem postaví a den po odjezdu ho zase celé složí. Najdete zde jídelnu, sociální zařízení včetně sprch, mediální a informační centrum, malou nemocnici a samozřejmě mnoho prostoru pro týmy a jejich techniku.

Celý tento prostor je obehnaný vysokým plotem a je strážen po celou dobu stovkami vojáků. Avšak uvnitř nenaleznete pouze závodníky, mechaniky a další lidi z týmu, do každého bivaku je možné zakoupit si vstupenku, takže mezi lidmi, kteří mají plné ruce práce, ještě procházejí turisté, kteří si je fotografují.

Bivaky jsou občas postavené na zpevněném povrchu (velká parkoviště, závodní dráha autodromu, ...), ale většina jich je prašných plochách v poušti.

Vjezd

Vždy několik kilometrů před vjezdem do bivaku se hromadí tisíce místních fanoušků, kteří mávají a pokřikují na projíždějící vozy. Čím blíže k bivaku, tím více stoupá počet a nadšení fanoušků. Kilometr před vjezdem do bivaku je již raději odkloněna místní doprava a silnice je pouze pro účastníky rallye Dakar. Přímo u brány stojí vojáci, kteří bedlivě střeží vchod.

Také se zde nacházejí organizátoři s RFID čtečkami v ruce. Každý účastník rallye má na ruce pásek s čipem, na kterém je uložená jeho identita a používá ho během pobytu v bivaku. Při vjezdu mu ho organizátoři "odpípnou" a díky tomu získají přesnou docházku jednotlivých osob a zjistí, zda někde někdo nezůstal a nepotřebuje pomoc.

Zároveň v každém asistenčním vozidle je od organizátorů nainstalované zařízení Tripy. To slouží jako elektronický roadbook ukazující bezpečnou cestu do dalšího bivaku a zároveň je hlídá, aby nepřekračovali maximální místní povolenou rychlost a aby neopustili vyznačenou trasu od organizátorů. Tyto prohřešky jsou trestány od pokuty 5000 Kč až po diskvalifikaci závodníka! To znamená, že pokud asistenční vozidlo pojede moc rychle, tak veškerá snaha závodníka bude marná a bude vyloučen. Tripy si tyto prohřešky ukládáa při vjezdu do bivaku je přenese na RFID čip na předním skle vozidla, odkud si je zase načtou organizátoři. V případě provinění řidiči zaplatí rovnou na místě pokutu.

Uspořádání bivaku

Všechny bivaky mají stejné uspořádání. Jsou to půl kilometru dlouhé a 150 metrů široké obdélníky. Na jednom konci se nachází veškeré zázemí organizátorů, potom následují stánky sponzorů a hostující země, další místa jsou rezervována velkým továrním týmům a potom následují menší týmy. Tovární týmy sebou mají až 5 kamionů náhradních dílů, několik ubytovacích vozidel a jsou schopné servisovat až 6 aut najednou.

Každý tým má minimálně jeden stan, pod kterým se servisují vozidla a centrálu (generátor elektřiny), takže si dokážete představit, jak vypadá noc v místě, kde hučí přes 100 generátorů a do toho se ozývá řev motorů závodníků, kteří dorazili z etapy pozdě.

Stravování

Představte si velké vojenské stany, do nich naskládejte stovky skládacích stolů s lavicemi a přidejte závodní jídelnu. Tak vypadá stravování v bivacích. Podávají se tu snídaně, obědy i večeře. Vše je samozřejmě již v ceně startovného. Při vstupu se každý musí prokázat svým identifikačním páskem, na kterém mu je dané jídlo "odpípnuto". Například večeře se skládá z pečiva, polévky rozlévané do plastových kelímků, hlavního chodu, zákusku a pití. Hlavní chod je třeba steak nebo těstoviny s gulášem, takže na stravování se rozhodně stěžovat nedá.

Sociální zařízení

Jsou umístěny u zázemí organizátorů, takže pokud do bivaku přijede pozdě, máte místo až úplně vzadu, a tak na záchod jdete přes půl kilometru. Sociální zařízení sestává z velkého množství plastových přenosných toalet, které celý den stojí na sluníčku na rozpáleném asfaltu, takže si dokážete představit, jak to tam vypadá. Dále jsou zde umyvadla postavená z "co dům dal". Sprchy jsou umístěné v přepravním kontejneru. O teplé vodě se vám samozřejmě může jen zdát, ale ono to zase ve 40-ti stupňových vedrech zas až tolik nevadí.

Ostatní

Dále se tu nachází "El Central". To je místo, kde naleznete hlavní pořadatele rallye Dakar, kteří vám zodpoví vaše otázky. Dále se tu každý večer koná briefing závodníků, kteří zde obdrží souhrnné informace o proběhlém dni a hlavně informace o dni nadcházejícím. Například se zde dozví, na kterých místech si dát pozor, kde budou čerpací stanice a denní kód pro GPS.

Také se zde nachází i mediální centrum, kde v klimatizovaném vojenském stanu sedí desítky novinářů z celého světa, kteří píší zprávy domů přes satelitní internet, který jim tu poskytují organizátoři, protože klasické mobilní sítě v okolí bivaku kolabují.

Pokud máte chvíli volného času (a tu nemáte  ), můžete navštívit stánek hostující země. Je to velký stan s hosteskami, kde hraje uklidňující hudba, jsou zde lehátka, podávají se zde dinky a nahoře jsou větráky mrholící chladivou vodu.

Mezi normálními servisními stany jednotlivých týmů, se ještě nachází velký prostor pro Malles Motos. To je zázemí pro závodníky na motorce, kteří jedou bez asistence. Každý z nich má sebou jednu bednu, ve které má všechny náhradní díly, oblečení a stan. Tuto bednu mu mezi bivaky vždy převezou organizátoři. A pak tu je ještě polní nemocnice, místo s oficiálními výsledky dané etapy a stánky sponzorů.

Doufám, že se Vám článek o bivacích líbil, a v současné době již připravujeme další článek o "zákulisí" rallye Dakar 2015.

Mapa bivaku v Chilecito Mapa bivaku v Chilecito
Jediný bivak na fotbalovém hřišti - Villa Carlos Paz Jediný bivak na fotbalovém hřišti - Villa Carlos Paz
Davy čekající u vjezdu do bivaku Davy čekající u vjezdu do bivaku
Identifikační pásek každé osoby, která jede rallye Dakar Identifikační pásek každé osoby, která jede rallye Dakar
Tripy ukazuje cestu do dalšího bivaku a hlídá maximální povolenou rychlost Tripy ukazuje cestu do dalšího bivaku a hlídá maximální povolenou rychlost
Zázemí továrního týmu KTM Zázemí továrního týmu KTM
Stravování v bivaku Stravování v bivaku
Stravování v bivaku Stravování v bivaku
Briefing v El Central Briefing v El Central
Stánek Argentiny Stánek Argentiny
Malles Motos Malles Motos